استات اپراتور
استات اپراتور

استات اپراتور

Stat Operator

تحقیق با موضوع سیگنالینگ تلفن Telephony Signaling

تحقیق با موضوع سیگنالینگ تلفن Telephony Signaling 25صفحه قالب ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 148 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
تحقیق با موضوع سیگنالینگ تلفن Telephony Signaling

فروشنده فایل

کد کاربری 23114
کاربر

توضیحات:

تحقیق با موضوع سیگنالینگ تلفن Telephony Signaling

25صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

مقدمه

در این مقاله سعی شده است روشهای سیگنالینگ مورد نیاز برای کنترل انتقال مکالمات تلفنی تشریح گردد. روشهای سیگنالینگ به 3 دسته قابل طبقه بندی هستند: نظارت، آدرس‌دهی و آگاه‌سازی.

نظارت شامل تشخیص تغییرات در وضعیت مدار می‌باشد. هنگامی که این تغییرات تشخیص داده‌شد، مدار ناظر پاسخی از پیش تعیین شده (همانند بستن یک مدار جهت برقراری یک تماس) را تولید خواهد کرد.

آدرس‌دهی شامل انتقال ارقام شماره‌گیری شده (به صورت پالس یا تن) به یک PBX (تبادل کنندة خصوصی شاخه‌ها) و یا CO (دفتر مرکزی) می‌باشد. این ارقام شماره‌گیری شده سوییچ و مسیر ارتباطی به یک تلفن دیگر و یا CPE دیگر مهیا می‌کند.

آگاه‌سازی پیام‌های صوتی قابل شنیدن برای کاربر فراهم می‌کند که نشانگر وضعیت خاص خط، اعم از یک تماس تلفنی و یا اشغال بودن خط تلفن می‌باشد.

تماسهای تلفنی بدون برقراری تمامی این تکنیک‌ها برقرار نخواهند شد.

قبل از تشریح تک تک این روشهای سیگنالینگ به توصیف اعمالی که در روند یک تماس ساده تلفنی (از شروع تا خاتمه مکالمه) انجام می‌شود می‌پردازیم.

فهرست برخی ازمطالب:

مقدمه
مراحل یک تماس ساده
سیگنالینگ آدرس و تیپ و زنگ
o سیگنالینگ آدرس
o شماره‌گیری پالس
o شماره‌گیری DTMF
سیگنالینگ شروع حلقه (Loop Start)
o سیگنالینگ آنالوگ شروع حلقه
سیگنالینگ دیجیتال شروع حلقه
آزمایش شروع حلقه
...

مقدمه
مراحل یک تماس ساده
سیگنالینگ آدرس و تیپ و زنگ
o سیگنالینگ آدرس
o شماره‌گیری پالس
o شماره‌گیری DTMF
سیگنالینگ شروع حلقه (Loop Start)
o سیگنالینگ آنالوگ شروع حلقه
سیگنالینگ دیجیتال شروع حلقه
آزمایش شروع حلقه ...

مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه

مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه دانلود رایگان مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه مبانی نظری تاریخچه موبایل
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 72 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

توضیحات :

مبانی نظری تاریخچه تلفن همراه در 31 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

تاریخچه تلفن همراه

تاریخچه تلفن همراه در جهان

برای رسیدن به تاریخچه نسبتا جامعی از تلاش‌های مخترعان تلفن همراه باید از سال ۱۹۰۸ شروع کنیم. در آن زمان شخصی به نام «ناتان استابلفیلد»، اختراعی را ثبت کرد که چیزی بیشتر از گوشی بدون سیم (وایرلس) با برد کوتاه نبود. در سال ۱۹۱۰ «لارس ماگنوس اریکسون»، تلفنی را در اتوموبیلش نصب کرد که البته کارکردی مثل یک تلفن موبایل نداشت، او هر بار که در جایی متوقف می‌شد، می‌توانست با یک جفت سیم بلند، تلفن اتوموبیلش را به شبکه محلی تلفن متصل کند و تماس تلفنی برقرار کند!

اما بعد از آن، دوره تلفن‌های رادیویی آغاز شد. نخستین بار در سال ۱۹۲۶ مسافران درجه اول ترن‌هایی که بین برلین و هامبورگ طی مسیر می‌کردند، می‌توانستند از فناوری تلفن‌های رادیویی استفاده کنند. در همین زمان خطوط هوایی مسافربری هم از همین فناوری برای مقاصد امنیتی بهره گرفتند.

در طی جنگ جهانی دوم فناوری تلفن‌های رادیویی در مقیاس گسترده در تانک‌های آلمانی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، پلیس آلمان از همین فناوری ارتباطی تانک‌ها استفاده کرده و خودروهای گشتی‌اش را مجهز به تلفن رادیویی کرد.

در سال‌های نخست دهه ۴۰، شرکت موتورلا، موفق شد، تلفن رادیویی با قابلیت برقراری ارتباط دو طرفه بسازد که می‌توانست در یک کوله‌پشتی قرار بگیرد، این شرکت سپس واکی- تاکی ساخت و بعد از آن هم موفق به ساخت تلفن رادیویی‌ای شد که گرچه اندازه‌ای به اندازه بازوی یک انسان داشت، اما می‌توانست در دست گرفته شود و حمل شود، این تلفن رادیویی کارکرد نظامی پیدا کرد و نام هندی تاکی Handie-Talkie را بر آن گذاشتند.

در سال ۱۹۴۶ دو مهندس روس به نام شاپیرو و زاهاروچنکو، موفق شدند که تلفن رادیویی بسازند که می‌توانست از فاصله بیست کلیومتری به شبکه محلی تلفن متصل شود.

سال ۱۹۴۷ سالی بود که مهندسان شرکت Bell برای نخستین بار فناوری ارتباطی شبکه سلولی را پیشنهاد کردند. در این فناوری هر شبکه رادیویی به تعدادی «سلول» تقسیم می‌شود. هر سلول یک شش ضلعی است که آنتنی در هر رأس قرار می‌گیرد. هر آنتن هم می‌تواند از سه جهت امواج را دریافت و پخش کند. البته این ایده تا سال‌های دهه ۶۰ عملا به مرحله عمل نرسید.

در سال ۱۹۵۶ نخستین سیستم تمام خودکار تلفن موبایل موسوم به [1]MTA توسط شرکت اریسکون به صورت تجاری در سوئد عرضه شد. اما تلفنی که آنها در اختیار کاربران قرار می‌دادند، بسیار سنگین بود و ۴۰ کیلوگرم وزن داشت، اما در سال ۱۹۶۵، وزن این تلفن‌های رادیویی با استفاده از ترانزیستور به ۹ کیلوگرم رسید. البته کاربران این فناوری تا سال ۱۹۸۳، یعنی زمانی که استفاده از آن متوقف شد، هرگز از ۶۰۰ نفر تجاوز نکرد. گرچه با این سیستم هر دارنده تلفن، می‌توانست به صورت خودکار با هر شماره‌ای که می‌خواست، تماس بگیرد، اما برای برقراری تماس با خود او، نیاز به یک اپراتور واسط بود، به علاوه هر کاربر باید حدس می‌زد که خودروی دوستش، در زمان برقراری تماس، در کجاست و تحت پوشش کدام دکل است!!

در سال ۱۹۶۰ شوروی سرویس تلفن موبایل‌اش را در مسکو راه انداخت و این سامانه را تا سال ۱۹۷۰ در ۳۰ شهر دیگر این کشور هم راه‌اندازی کرد.

از دهه ۱۹۶۰ میلادی در کشور های اسکاندیناوی (سوئد ، نروژ ، دانمارک و فنلاند) فکر متحرک یا سیار کردن تلفن و بکارگیری آن در مکان های مختلف به منظور بهره گیری بیشتر از این وسیله ، پا گرفت و در اواخر آن دهه ، اولین تلفن نقطه به نقطه به کار گرفته شد که نقطه عطفی در روند مخابراتی به شمار آمد و این ایده دیرینه انسان به تحقق پیوست.

این فناوری در سال ۱۹۷۵ میلادی از سوی کشورهای اسکاندیناوی با سیستم آنالوگ به بازار عرضه شد. تلفن سیار این سیستم بصورت لامپی و آنالوگ (غیر هوشمند) بود که پاسخگوی متقاضیان نبود. این سیستم با یک مرکز اصلی مرتبط بود و این مرکز محور ارتباط متقابل تلفنهایی بود که هر یک جداگانه باهمان مرکز و فرکانس توان مبادله داشتند و امکان وصل این سیستم به شبکه خودکار در سطح کل جامعه وجود نداشت. در پی تبدیل این سیستم به خودکار،اولین شبکه تلفن متحرکNMT[2] نیز از سوی همین کشورها راه اندازی شد . در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی ، استفاده از تلفن های دیجیتالی در اتومبیل مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۱۹۸۳ میلادی ، آمریکا سیستم[3]AMPS را وارد بازار کرد.

ژاپن نیز سومین کشور در جهان بود که سیستم سیار خود را با ویژگی های دو نوع اسکاندیناوی و آمریکایی به نامHCMS عرضه کرد و سپس سیستم NTT[4] با قابلیت اتصال به شبکه را ایجاد نمود . انگلستان در سال ۱۹۸۵ میلادی با عرضه سیستم [5]TACS به گروه دارندگان تلفن سیار پیوست و سپس ایرلند نیز این سیستم را پذیرفت . هلند ، لوکزامبورگ و بلژیک با تغییر جزئی ، آن را پذیرفتند و در سال ۱۹۸۹ قبرس نیز به این شبکه پیوست . در این زمان بود که کانادا سیستم [6]AMPSآمریکا را پذیرفت.

درسال ۱۹۸۵ میلادی ، انستیتو ETSI[7] متشکل از ۱۷ کشور اروپایی درصدد طراحی و ابداع یک استاندارد مشترک برای تأسیس شبکه سلولی برآمد تا این استاندارد به صورت هماهنگ ، طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا کند ، این استاندارد GSM نام گرفت . در حال حاضر ، استاندارد GSM شامل سه سیستم است که عملکردهای اساسی کاملا یکسانی دارند ولی باند فرکانس آنها متفاوت است. در ابتدا قصد بر این بود که این سیستم جدید در اختیار کشورهای دیگر قرار نگیرد اما هزینه های سنگین این طرح آنان را واداشت که برای جلب رضایت مشتری تلاش نمایند تا از این طریق هزینه ها سرشکن شود. به دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، تلفن همراه از سوی تمامی کشورها مورد استقبال قرار گرفت و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره برداری قرار گرفت.(www.pazhoheshkade.ir)

2-4-2. نسل های مختلف تلفن همراه

1-2-4-2. نسل اول تلفن همراه (G1)

این تکنولوژی در دهه ۱۹۸۰ بوجود آمد و در حال حاضر در هیچ کشوری استفاده نمی شود. انتقال صدا در نسل اول بصورت آنالوگ انجام می گرفت. ظرفیت و سرویس محدود، کیفیت پایین و تجهیزات گران و … از مشخصات آنست. (First Generation = ۱G ). این نسل مثل سایر نسل های بعدی خود پروتکل های متفاوتی دارند مثل: NMT در شمال اروپا، AMPS در آمریکا، TACS در انگلستان و NTT در ژاپن. قبل از فناوری نسل۱، تلفن رادیویی همراه یا نسل۰ وجود داشت.(www.rokhshad.com)

2-2-4-2. نسل دوم تلفن همراه (۲ G )

انتقال صوت بصورت دیجیتال انجام می گیرد و شامل سیستم‌هایGSM,[8]TDMA,[9]CDMA است. همه عیب های نسل اول تلفن همراه را بر طرف می کند. نسل دوم موبایل در بسیاری از کشورها متروک شده است. (Generation Second =۲G). پروتکل های متفاوتی دارند که معروفترین آن GSM است . از خصوصیات آنها می‌توان به سرعت بالای انتقال اطلاعات صوتی و انتقال محدود داده‌ها یا اطلاعات اشاره کرد.(همان منبع)

3-2-4-2. نسل دو و نیم (۲٫۵G )


[1] Mobile Telephony Access

[2] Nordic Mobile Telephone

[3] Advanced Mobile phone system

[4] Newphone Telegraph&Telephone

[5] Total Access Communications system

[6] Aordic Mobile Telephone system

[7] European Telecommunication Standard Institute

[8] Time Division Multiple Access

[9] Code Division Multiple Access

فهرست مطالب :

تاریخچه تلفن همراه

تاریخچه تلفن همراه در جهان

2-4-2. نسل های مختلف تلفن همراه

1-2-4-2. نسل اول تلفن همراه (G1)

2-2-4-2. نسل دوم تلفن همراه (۲ G )

3-2-4-2. نسل دو و نیم (۲٫۵G )

4-2-4-2. نسل سوم تلفن همراه (۳G )

5-2-4-2. نسل چهارم تلفن همراه (۴G )

3-4-2. تاریخچه تلفن همراه در ایران

1-3-4-2. خصوصی سازی در شرکت مخابرات

2-3-4-2. اپراتور دوم (ایرانسل)

3-3-4-2. اپراتور سوم (رایتل)

5-2. مروری بر تحقیقات انجام شده

1-5-2. مقدمه

2-5-2. مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران

3-5-2. مروری بر تحقیقات انجام شده در سایر کشورها

منابع فارسی:

منابع انگلیسی:

دانلود تحقیق مختصات و قابلیت دستگاه سانترال مرکز تلفن Panasonic


دانلود تحقیق مختصات و قابلیت دستگاه سانترال مرکز تلفن Panasonic

این دستگاهها نوعی مرکزیت به خطوط پراکنده تلفن که در یک سازمان موجود است را می دهد همچنین راهبری تمامی خطوط را به عهده می گیرد تا تمامی تماس ها به طور منظم انجام شود

دانلود دانلود تحقیق مختصات و قابلیت دستگاه سانترال مرکز تلفن Panasonic

مختصات قابلیت دستگاه سانترال 
مرکز تلفن Panasonic
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 898 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 61

واژه سانترال در واقع همان کلمه central به معنای مرکز یا مرکزی است که در فارسی به غلط اینگونه تلفظ می شود. همان گونه که از نام اینگونه دستگاهها پیداست . این دستگاهها نوعی مرکزیت به خطوط پراکنده تلفن که در یک سازمان موجود است را می دهد . همچنین راهبری تمامی خطوط را به عهده می گیرد ؛ تا تمامی تماس ها به طور منظم انجام شود.

این دستگاهها پله پله راه ترقی را طی نموده ته به چنین وضعیتی رسیده اند و انواع مختلف را دارند. این دستگاهها بنا به نوع گستردگی از سه شماره به چهار شماره هستند.

قابلیت دستگاه :

1-    قابلیت توسعه

2-    قابلیت گویا کردن

3-    قابلیت چاپ ریز شماره ها و رویت آنها

4-    قابلیت لینک کردن

1- این دستگاه از قابلیت توسعه برخوردار است یعنی اینکه هرگاه سازمان دارای دوایر و اتاق های بیشتری شده و نیاز به خط تلفن داشت ؛ می توان ان را توسعه داد . که چننچه تعداد کارت های موجود در یک کنسول افزایش یافت میتوان حتی یک کنسول به ان اضافه کرد که حداکثرِ کنسول برای توسعه یک مرکز تلفن ، سه کنسول است .

نمونه یک دستگاه دو کنسول

2- با اضافه کردن یک کارت دیزا به این دستگاه می توان کلیه خطوط را به صورت گویا در آورد ؛ یعنی اینکه به محض تماس از بیرون ، یک اپراتور به طور خودکار متقاضیان (دانشجویان ) را راهنمایی می کند تا با واحد مربوطه تماس حاصل نمایند .

 

نمونه یک کارت دیزا

3- با نصب کردن نرم افزار بلینک بر روی این دستگاه می توان تمامی تماس های بین خطوط درون سازمان و همچنین به خارج از سازمان را مشاهده نمود و همچنین در صورت لزوم ذخیره و یا به صورت ریز سیاهه آن را چاپ کرد. این نرم افزار بیشتر جهت کنترل تماس ها مورد استفاده قرار می گیرد تا حجم تماسها اندازه گیری شده و به طور مثال به واحد پر کار، خط دیگری واگذار شود.

4- این قابلیت که بهترین و مهمترین قابلیت این دستگاه نیز می باشد به شرح زیر می باشد :

یک لینک E1 PRI از مخابرات خریداری خواهد شد و به دستگاه وصل خواهد شد. پس از ان یک کارت PRI بر روی دستگاه نصب خواهد شد . این کارت یک خطِ PRI راکه از مخابرات آمده را به ده برابر افزایش خواهد داد . بدین ترتیب اگر 30 خط به یک سازمان واگذار شود با کمک این کارت و دستگاه به 300 خط افزایش خواهد یافت که این در نوع کم نظیر است ؛ واگذاری 300 خط مستقیم به دوایر در حالی که ظرفیت واقعی 30 خط است بسیاری از مشکلات یک ارگان را حل خواهد کرد. البته شایان ذکر است که این کار هزینه بسیار بالایی خواهد داشت ولی این موضوع را هم باید در نظر داشت که هیچگاه شرکت مخابرات به یک سازمان دولتی 300 خط را واگذار نخواهد کرد.

نمونه یک کارت PRI

معایب و محاسن پروژه

مراکز تلفن به گونه ای هستند که درون خود سیستم های پیچیده ای جای داده اند در واقع تقسیم کردن خطوط خود نشان از تکنولوژی اینگونه دستگاههااست . همین تکنولوژی پیچیده و سیستم بالای این دستگاه نشان از اشغال کردن جای بسیار زیاد برای اینگونه دستگاهها هستند . نوع ایرانی این دستگاه ها همین گونه است یک جعبه فلزی با طول و عرض 2 در 1 متر و وزن بسیار زیاد و ایجاد صداهای خسته کننده و همچنین یک منبع تغذیه مشابه و وزن در حدود 200 کیلو که مکان بسیار زیادی را اشغال می کنند . اما در نوع خارجی و از مارک پاناسونیک این حجم از دستگاه به یک جعبه پلاستیکی حداکثر 10 کیلویی که طول و عرض آن 40 در 30 سانتیمتر است ، تبدیل می شود  و همچنین منیع تغذیه آن یک باطری کوچک خودرو یا یک UPS کوچک خواهد بود .

دستگــاه پیشرفته پاناسونیک

نمونه یک UPS

لذا خواهیم دید که فضای اشغال شده توسط این دو نوع دستگاه قابل مقایسه نیست . در نوع ایرانی و قدیمی این دستگاه حتما باید یک اتاق مختص این مراکز تلفن قرار داده می شد  ولی اکنون و با این تکنولوژی  جدید د رهر اداره ای و یا اتاقی  می توان آن را جا داد . چرا که فضایی را اشغال نمی کند . این دستگاه جدید را می توان در اتاق منشی و یا هر کارمند دیگر و یا حتی رئیس اداره  و در کنا ر میز ان تعبیه نمود .

 در ضمن در نوع قدیمی سیستم ها ی داخلی  اغلب دو شماره اند و یا حداکثر سه شماره اند . که این حداکثر ظرفیت یک سیستم را نشان می دهد . یعنی در دو شماره ای هی حداکثر 99 داخلی را می توانیم داشته باشیم و در سه شماره ای ها حد اکثر 999 داخلی را می توانیم داشته باشیم . اما در انواع جدید و خارجی  داخلی های 4شماره ای قابل نصب بود .

دانلود دانلود تحقیق مختصات و قابلیت دستگاه سانترال مرکز تلفن Panasonic